De huidige realiteit (mede door de COVID-19-maatregelen) is dat medewerkers steeds meer vanuit huis werken, met hun team(s) verspreid eventueel over landen en andere tijdzones.
Managers hebben grote moeite om echt contact te maken met hun mensen. Het is de nieuwe realiteit en deze komt met een nieuwe reeks voordelen en uitdagingen. Het managen in deze context en omgeving is lastig. Het kan moeilijk zijn om te begrijpen wat er werkelijk speelt bij de medewerkers, en nog moeilijker om over afstand een band en vertrouwen op te bouwen. Echter met de juiste vaardigheden kunnen managers de effectiviteit en productiviteit van hun externe personeel nog steeds verhogen.
Medewerkers die op afstand werken zijn gemiddeld 20% MEER PRODUCTIEF en zijn veel MINDER GENEIGD OM TE ZOEKEN NAAR EEN ANDERE BAAN als degenen die in een traditionele omgeving werken. *
Virtuele leiders die attent en opmerkzaam zijn, samenwerking en communicatie bevorderen en prestaties en ontwikkeling versnellen, zullen een grotere tevredenheid, betrokkenheid en productiviteit zien bij hun medewerkers die op afstand werken.
Het Virtueel Leidinggeven-programma biedt deelnemers een zeer boeiende ervaring die instructie, reacties, reflectie, groepsactiviteiten en kansen omvat om nieuwe vaardigheden in een veilige omgeving te oefenen. Dit programma is gebaseerd op bijna 20 jaar ervaring in ondersteuning van managers op het gebied van het virtueel leiden en richt zich op drie belangrijke pijlers waarvan is bewezen dat ze de effectiviteit van managers en hun medewerkers in een virtuele omgeving vergroten.
Managers leren eerst hoe ze aanwezig en opmerkzaam kunnen zijn door bewust te communiceren met externe teamleden, gesprekken te structureren voor maximale impact en elkaars werkvoorkeuren te respecteren.
Leidinggevenden leren vervolgens hoe ze de gemeenschap kunnen stimuleren door vertrouwensrelaties en ondersteunende relaties op te bouwen die positief blijven en al hun medewekers erbij betrekken, met behulp van de beschikbare technologie.
Ten slotte wordt leidinggevenden geleerd hoe ze prestaties en ontwikkeling kunnen versnellen door de eigen vindingrijkheid en autonomie van medewerkers op te bouwen en hen vooruit te helpen in hun loopbaan.