Een open en eerlijke communicatie zorgt voor een betere samenwerking, progressie, vertrouwen en een positieve work flow op de werkvloer. Terwijl door slechte communicatie belangrijke initiatieven ontsporen, motivatie van medewerkers achteruitgaat en 20% van de projecten mislukt. *
Conversational Capacity leert mensen hoe zij in lastige situaties en bij dreigende conflicten op een constructieve, open manier in gesprek kunnen blijven. Waardoor ze, zelfs onder hoge druk, de goede informatie krijgen en de beste besluiten kunnen nemen, moeizame gesprekken veranderen in leermomenten en saaie overleggen broedplaatsen worden voor innovatieve ideeën.
50% van de medewerkers geeft aan dat zij een belangrijke bedrijfsdoelstelling niet halen, door slechte communicatie en 77% zegt dat slechte communicatie het vermogen van hun bedrijf om te concurreren belemmert**
Wat zou er gebeuren als productieve gesprekken de norm zouden zijn?
Conversational Capacity creeërt een positieve en productieve werkplek. Het zorgt ervoor dat alle energie, die anders wordt verspild aan nutteloze gesprekken en overleggen, om wordt gezet in positieve daadkracht, die zowel de medewerkers als de organisatie ten goede komt.
De kunst van een persoon of team om een open, evenwichtige, niet in de verdediging schietende dialoog aan te gaan, over moeilijke onderwerpen en in uitdagende situaties, waardoor ontwikkeling en innovatie mogelijk zijn.
Conversational Capacity leert mensen het volgende:
Bewustzijn:
Mensen leren herkennen wanneer een vecht- of vluchtreactie voorkomt dat er werkelijk wordt geluisterd, of ongemak veroorzaakt bij anderen. Hierdoor kunnen zij tijdens lastige gesprekken bewuster reageren
Mindset:
Het onderzoeken van verschillende standpunten en het luisteren naar tegengestelde meningen wordt benadrukt, omdat daarin de grootste kansen voor inzichten en groei te vinden zijn.
Vaardigheden:
Vier vaardigheden zijn essentieel voor Conversational Capacity: Twee vaardigheden voor het ontwikkelen van oprechte openhartigheid en twee die zorgen voor de ontwikkeling van positieve nieuwsgierigheid. Want hét ideale moment in ieder gesprek of overleg is als openhartigheid en nieuwsgierigheid met elkaar in balans zijn.